Hallo der, carina brithén
Carina Brithén, grafiker hos Formac, svarer på spørsmål om sin bakgrunn, rollen hos Formac, utfordringer, og hvordan man produserer grafikk.
Fortell kort om din bakgrunn og din rolle hos Formac
Min reise i den grafiske bransjen begynte allerede for 27 år siden. Faren min var fotograf og skanneroperatør, som drev sitt eget firma. På den tiden gikk teknologien veldig fort fremover, og det gjaldt å henge med eller forsvinne. Skiftet til datamaskiner for å produsere grafikk skjedde raskt, og min far trengte noen som kunne lære seg en helt ny måte å arbeide med trykkgrafikk på.
Jeg hadde akkurat fullført gymnaset, og visste ikke engang hva et høyoppløst eller lavoppløst bilde var. Så det bar i vei til Stockholm for utdannelse i bruken av datamaskiner for trykkgrafikk, for så å bli raskt opplært av faren min i den «gamle skolen», for å si det sånn. Med hans kompetanse innen trykk, min voksende forståelse for det, samt mine datakunnskaper, klarte vi teknologiskiftet, mens mange andre foretak falt bort.
Siden den tid har jeg mer eller mindre bare fortsatt å arbeide og utvikle meg innen den grafiske bransjen på ulike måter og for ulike foretak. For litt over to år siden begynte jeg hos Formac som grafiker. I min rolle hos Formac hjelper jeg våre kunder å best mulig realisere sine budskap grafisk når vi trykker det for dem.
Hva er det mest utfordrende og utviklende med jobben din?
Hver situasjon er unik. Noen ganger er det veldig spesifikt hva kunden ønsker, og de leverer oss god vektorisert grafikk og tydelige instruksjoner. Da handler det om å forsikre at det går an å trykke slik som kunden ønsker det, og at det blir bra.
Men det vanligste scenarioet er at kunden har en tanke, men ikke vet nøyaktig hvordan man vil ha det, og man har kanskje heller ikke noen logo eller grafikk i et format som kan trykkes med videre godt resultat. Det er akkurat i disse tilfellene det gjelder å være kreativ og jobbe fram forslag, vektorisere grafikk, identifisere skrifttype, og så videre. Det er der både utfordringene og utviklingen ligger for meg personlig. Og dette arbeidet skjer mellom meg, kunden, og selgeren hos Formac.
Fortell litt om hvordan prosessen er når du produserer grafikk for en kunde som bare har en idé
Hvordan det foregår avhenger litt av hva vi skal trykke på og hvilken trykkteknologi som skal anvendes. Trykkoriginalen jeg produserer tilpasses helt etter dette.
Men for å generalisere litt, så begynner det så klart med å forsikre at vi kan bruke den grafikken som kunden har sendt oss, oftest en logo. Er den ikke vektorisert, må det gjøres. Det vil si å «tegne» om grafikken slik at den består av linjer i stedet for punkter. Dette medfører at vi kan trykke grafikken både liten og stor, med kvaliteten i behold. Selve vektoriseringen kan noen ganger bli veldig kompleks og tidkrevende, det avhenger helt og holdent av hvordan grafikken ser ut.
Om det er frittstående tekster blandet inn i trykket, må vi enten finne riktig skrifttype, eller noen ganger identifisere en skrifttype i et allerede trykt materiale. For identifisering av skrifttype har Formac programvarer og bibliotek som gjør at vi kan produsere nøyaktig rett skrifttype, eller en som ligner veldig.
Etter det har vi fargevalget, som noen ganger kan være enkel, men også iblant veldig kompleks, avhengig av trykkteknologi. Dette kontrollerer vi løpende underveis i prosessen slik at riktige profiler brukes, og det fysiske trykket blir som det eksempelet kunden kommer til å se. Vi lagrer også fysisk alt vi trykker til kunder i ganske lang tid, for å kunne gå tilbake til det ekte eksempelet og kontrollere.
Tusenvis av lagrede fysiske trykkeksempler
Deretter handler det om å kombinere alt, plassere det og se til at det ser bra ut. Vi sender så en korrektur (et eksempelbilde) til kunden av hvordan det kommer til å se ut. Det er heller ikke uvanlig at vi sender flere korrekturer samtidig til kunden, slik at kunden har litt å velge mellom.
Eksempel på korrektur
Etter eventuelle tilpasninger basert på kundens synspunkter, har vi til slutt en godkjent korrektur. Da ferdigstiller jeg trykkoriginalen og gjør den klar for produksjon. Hvordan den skal trykkes og på hva, avgjør også hvilken informasjon som må finnes i originalen. Det kan for eksempel handle om skjærebaner som må inn om det er et klistremerke som skal skjæres ut rett etter trykket.
Den godkjente korrekturfilen og trykkoriginalen, logoer, skrifttype og så videre lagres deretter i et bibliotek vi har her hos Formac, for de tilfellene der vi skal trykke det samme om igjen til kunden. I dag har vi hundretusenvis av trykkfiler, og dette er også noe jeg aktivt vedlikeholder så fort noe trenger å erstattes eller endres.
Om du fikk belyse noe om Formac som man kanskje ikke kjenner til, hva ville det vært?
Jeg tror ikke så mange kjenner til hva vi faktisk kan gjøre trykkmessig. I tillegg til en enormt bred kompetanse innen trykk i produksjonen, salgsavdelingen, og den grafiske avdelingen, har vi en fantastisk og moderne maskinpark. Vi har flere rulleprintere, planprintere, transfermaskiner, skjæremaskiner, lamineringsmaskiner og domemaskiner (for 3D-effekt). Vi kan løse det meste trykkmessig her på huset, uansett om det handler om trykk av høy kvalitet som er noen millimeter eller flere meter store. Det samme gjelder hvilket materiale vi kan trykke på. Og skulle vi mot formodning ikke kunne gjøre det her, har vi partnere som definitivt kan gjøre det.