Formac utvikler sikkerhetspakker til verksteder som jobber med elbiler
En skadet elbil krever spesiell håndtering med tanke på sikkerheten, viser en rapport fra svenske energimyndigheter. Når litiumionbatteriet blir skadet, innebærer det nye risker for de som skal håndtere kjøretøyet etterpå. Formac har derfor bestemt seg for å utviklet en sikkerhetspakke spesielt rettet mot verksteder som håndterer elbiler.
Andelen elbiler i trafikken øker, og under de rette forutsetningene kan cirka 80 prosent av bilene i trafikken være oppladbare innen 2030 viser en analyse fra Bil Sweden. Men når ulykken er fremme, krever elbiler en annen håndtering på verkstedene.
Den svenske energimyndighetens bakgrunn for undersøkelsen om brannrisiko koblet til litiumionbatteriet i elbiler, viser blant annet at brann har oppstått lenge etter at batteriet har fått en skade eller at gjenoppblussing har oppstått lenge etter den første hendelsen.
Formacs sikkerhetspakke utvikles spesielt for å øke personsikkerheten og sikkerheten til bygningen og allmenheten når et verksted skal håndtere en elbil. Sikkerhetspakken kommer til å inneholde flere produkter for merking og avsperring, men også et brannteppe som kan dekke hele bilen dersom det oppstår brann.
"Formac følger mange trender i bilbransjen nøye, og elbilens fremganger er et spennende område som er veldig aktuelt for mange av kundene våre, ikke minst bilverksteder. Kunnskapen om sikkerhetshåndtering er veldig viktig og at det finnes verktøy som hindrer etterfølgende ulykker i så stor grad som mulig. Sikkerhetspakken vi lanserer, er et resultat av dialog med våre verksteder og eksperter på området", sier adm. dir. i Formac, Jacob Hermansson.
Formac jobber nå med å fullføre produktet, og sikkerhetspakken blir lansert i løpet av kort tid på Formac.no.